Zonder doelgroep geen reden om te communiceren. Het verzenden begint bij de ontvanger. Hoe krijgt hij/zij de informatie bij voorkeur gepresenteerd? Is de te verzenden boodschap uniek of krijgt de ontvanger heel veel vergelijkbare informatie? Hoe kan de afzender er dan voor zorgen dat de ontvanger wordt bereikt met de juiste informatie? Eerst analyseren, dan informatie verzamelen, informatie filteren, informatie vertalen en vervolgens gericht presenteren voor een nauwkeurig omschreven doelgroep. Dat is de juiste te volgen weg.
Vervolgens creëren we een unieke inhoud
Als de doelgroep eenmaal goed in beeld is, weten we hoe we de informatie over kunnen brengen en op welke manier. Dat betekent in de meeste gevallen dat er een vertaalslag moet worden gemaakt: de afzender communiceert meestal in ander jargon dan de ontvanger. Teksten, beelden en combinaties daarvan zullen voor de doelgroep specifiek worden gemaakt. Kennisoverdracht nemen we heel serieus: de inhoud moet kloppen en (academische) diepgang hebben. Met duidelijke referenties en bronnen.
En gebruiken alle (grafische) middelen om die inhoud over te brengen
We gebruiken het internet, digitale publicaties, de beschikbare ruimte en/of hoogwaardig drukwerk om de inhoud vorm te
geven. Infographics (visuele representaties van content) worden daarbij
steeds belangrijker. Als de informatie klopt en compleet is, is de toegankelijkheid van de informatie een volgende uitdaging. We maken keuzes voor onze doelgroep, proberen een verantwoordelijk filter te zijn en sturing te geven aan een gerichte kennisoverdracht. beeld: fragment Tabula Rasa in ArchitectuurNL januari 2013, gemaakt in opdracht van VNU Exhibitions Europe